Tuesday, February 22, 2011

:: Pertemuan terakhir AKU & DIA.. ::

Tanggal 21 Februari, terdetik hati ingin bertanya khabar dengan sahabatku yang seorang ini.. kiriman sms berbunyi.. “Morning!! Lame tak dgr citerrr.. Nape senyap tetiba?".. hrrmm, setelah menunggu sms tidak berbalas.. hampir 2 jam kemudian bunyi sms masuk “Salam, nie abg ipar Safri.. Untuk makluman Safri telah kembali ke rahmatullah pada 12 Feb 2011.." berkata dihati, ishh dia main2 pulak...(sambil berharap ianya palsu walaupun sedikit panik)
Tapi entah mcm mana jantungku terus berdegup kencang dan sekiranya betul.. “Innalillah…Allahuakbar, terkejut sangat.. semoga roh arwah dicucuri rahmat.. Amin”.. begitulah seterusnya kata-kata sms yang membuatkan air mataku bergenang.. :((
Rasanya baru jer smlm keluar dan bercakap dengannya.. Sedih dan terkilan kerana aku hanya tahu dia pergi 9 hari selepas itu.. patutlah sejak kebelakangan ini selalu teringat akan arwah dan jarang nampak beliau online.. Arwah 32 tahun, berasal dari Kuantan dan bertugas di Celcom, Kuantan, Pahang. Bulan Januari (tdk silap pada 12hb Jan dan genap sebulan) yang lalu beliau ada datang ke Kuala Lumpur untuk urusan kerja.. itu adalah kunjungan kedua setelah kali pertama niatnya untuk bertemu denganku terbatal kerana sebab2 tertentu .. Semasa perjumpaan kami, beliau sangat gembira dan menyatakan akhirnya dapat juga jumpa aku yang seringkali sibuk ini..
Tak tahulah selepas perkhabaran sedih itu.. tiba2 terngiang2 ditelinga segala perbualan dengan arwah.. dari tajuk dirinya berkenaan jodoh, keluarga, tugasan malah tentang binatang peliharaan beliau juga turut dikongsi bersama... antara sebab beliau tidak merantau ke KL kerana ingin menjaga ibunya dan mengaku dia insan yang lemah dan tdk mungkin untuk hidup di Kota Metropolitan yang penuh cabaran ini.. dah lama mencari jodoh tapi masih tidak berjumpa dan cuba persoalkan kenapa susah sangat nak bertemu jodoh, bukan tak pandai mengaji, bukannya selalu buat benda2 yg tdk elok.. katanya lagi, sedih sekiranya binatang peliharaannya mati dan sgt sayang dgn kucing, suka dengan budak-budak dan macam-macam lagi perkara yang kurasa sgt meruntun hati sekiranya diluahkan disini.. :(

**********
Mungkin hari ini semuanya sudah tersurat.. dan tertanya pada diri sendiri .. kalaulah kita ditanya bilakah kita hendak pergi dari dunia ini?? ada tak jawapannya?

Apa yang pasti : Kalaulah si arwah tahu dia akan pergi, mungkin dia akan suruh salah seorang adik-beradiknya menjaga ibunya lebih awal, kalau dia tahu dia akan pergi, mungkin dia tidak memasang impian utk berkahwin kerana takut akan meninggalkan anak dan isteri tercinta, kalau dia tahu dia akan pergi, mungkin dia akan menebus segala kesilapan lalu dan memohon maaf kepada mereka yang pernah beliau berurusan.. Tetapi semua ini adalah mustahil kerana ajal itu adalah ketentuan Illahi!!!
Beliau lemas semasa memancing bersama-sama rakannya di Sg Lembing, Kuantan, Pahang.. memang sedih dan tdk tahu bagaimana hendak menggambarkan perasaan ini.. mujurlah ada orang yang ku syg untuk dikongsi bersama.. Jauh disudut hati juga ada terselit rasa gembira kerana dapat menunaikan hajat arwah untuk bertemu denganku.. Menurut rakan-rakan yg lain, beliau juga sgt disenangi kerana peribadinya dan  beliau sendiri mengaku tidak mahu hanyut dgn kealpaan dunia.. Bila pula masa kita nanti?? Sudah bersediakah kita?? Allahuakbar..

Berikut adalah keratan akhbar berkenaan beliau dengan musibah yang menimpa..
 
Semoga roh Mohd Safri Ismail sentiasa dicucuri rahmat dan tenang disana.. Al-fatihah.. :(



5 comments:

Ummi Wardina said...

al-fatihah

Hajjah Noraini @Nanie said...

Al Fatihah, moga arwah di cucuri rahmat dan bersama2 roh orang2 yang beriman. Amin

ferus said...

Thanks Elna and Sis Marina,

Insya Allah, mudah-mudahan.. Semoga ianya menjadi iktibar utk diri ini, hari ini kita disini.. esok lusa belum pasti dimana kita..

aku.mamalia.wanita said...

al-fatihah...
sajer melawat... salam perkenalan

ferus said...

Amin~
Terima kasih kerana sudi melawat.. Maaf sekiranya terdapat sebarang kekurangan..segala teguran amatlah dihargai.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...