Wednesday, January 12, 2011

:: Jangan sempitkan pemikiran anda ::

Memang sangat menggelikan hati dgn sikap2 supporter disalah sebuah blog ini.. mereka meyimpang jauh, hanyut (dah mcm Faizal Tahir pulak..huhu) dalam dunia yg penuh ketidakpastian.. dan sgt sempit pemikiran. Akupun tidaklah sebaik mungkin utk menyifatkan org sebegitu, tapi kita perlu terima hakikat utk memajukan diri.. Para suri rumah tangga juga perlu lebih terbuka minda walaupun duduk terperap dirumah dan tidak berjumpa dgn ramai org (kurang bersosial)..ramai juga yang bijak give an options mencari jalan penyelesaian! wa salute sama lu..!!!!!!!

My point of view more on the 'quality of product'.. tetapi tajuk dah tersasar jauh dan hanyut dilautan sepi (sepi tu sebab aku dah tk kuasa nak lyn coz dah terlalu 'bijak' and lari dari topik karangan).. hehe. kalau aku cikgu takde saper pun dapat A, even B..

Keluhan hati ini terpanggil kerana rasa sgt menghargai kwn2 tersayang yg berusaha utk mendapatkan apa yg dihajati sempena mkn2 diofis dan celebrate my belated besday.. Ya!! hampa..konsep 'indah khabar dari rupa' telah diaplikasi.. Kami memang sgt bertenang walaupun istilah 'customer FIRST' dijadikan SEMPADAN.. 'come on larr gengg.. their business is not our future' hrmmm. ada kita kesahhh???!!!!

Chef profesional yang tahu akan perkara ini juga kata tiada alasan yg patut diberi 'salah tetap salah, customer is always right' dan menambah.. 'u tak campak kek tu kat muka dia dah cukup baik' huhh.. belum sampai tahap itu kott..

Siapa yang menghadapinya sahaja tahu cerita sebenar.. jika ada yang terkunyah cili dan merasa kepedasannya.. sila2lahh utk mengurangkan kepedasan itu utk terus mendapatkan maklumat lanjut kepada sesiapa yg dirasa perlu.. dan janganlah biarkan diri anda terus-terusan kepedasan yg boleh menyebabkan penyakit buasir..:D

Oh ya.. sblm berundur, silalarr jemput utk menjamu selera  tapi bukan hidangan yg ini ..



tapi yang ini... :) dengan harga RM75... sebenarnya bukan RM70 dah... (saya baru dapat tahu sebab kawan2 yang buat surprise dan dibiayai oleh mereka..diulangi bukan RM70)  


Sekian.. senyum sokmo.. :))

20 comments:

una berry said...

so apart from xde strawberry tu,
rasa dia sedap x seperti yg digembar gemburkan?

Eika Azis said...

rase? Sedap ke? Bese2 je? Terliur juge nak beli, tp sebab harge blh thn mahal tak jadi2 nk beli..

Unknown said...

Tak sedap ke rasa kek itu? Kalau RM75 utk 2kg kek + delivery tu kira murah. Sbb saya pernah beli kek span coklat 48/kg tak ada delivery

ferus said...

Una,

Masing2 punya citarasa sendiri, cubalah order.. tapi make sure u kena tanya segala bahan2 cukup atau tidak.. takut nanti dia tak sempat bg tau or tak tau nak bg tau dgn siapa bahan tiada dan hasilnya tdk seperti di dalam katalog.. Selamat mecuba. :)

ferus said...

Salam,

Harga bukan menjadi pertaruhan kalau kita nak barang/hasil yang terbaik bukan? Tapi jika sebaliknya tentu kita akan kecewa tambahan kita tidak diberitahu keadaan sebenar barang tersebut dan hanya diketahui apabila berada didepan mata :(.. selalunya kita akan usaha untuk menghubungi pelanggan tidak kiralah walau dalam keadaan apa jua sekalipun..oh ya tapi yang ini RM75 pegi amik sendiri.. No delivery..

Eika,

Memang ikutkan standard harga pasaran semasa, but pls make sure that u will get your value of money. I faham kenapa u rasa mahal? sebab hg hampir sama dgn kedai kek diluar sana sedangkan hanya home made.. as i said, duit boleh dicari, mahal pun kita sanggup bayar.. but who will pay our satisfaction? jadi sama2lah kita menilai untuk semua ini. :)

picairin said...

assalamu'alaikum...

cara menegur tu ada pelbagai n kdg2 penulisan ni nada laen dibaca laen...=)

this post make ppl understand what really happen..n i think it is enough...

plz read this if u're free... http://bbglal.blogspot.com/2011/01/bukan-semua-perlu.html

forgive n forget..

salam ukhuwah ya...=)

Unknown said...

setakat takde strawberi pon nk bising smpai kecoh 1 dunia.nak menegur org pon ade carenye.bukan mcm nak menjatuhkan airmuka and perniagaan die.ko ni same cm perangai org2 melayu yg lain,xleh tgok orang lain untung sket mula nak jatuhkan orang.u are such an typical malay u know.kalau bace blog dh mcm educated person but u r not actually.im feel sorry for u..

Unknown said...

oh silap taip: u are such a typical malay u know.

kang silap phrase die kata kte xpandai english pulak.pesanan saya,bertaubatla..

ferus said...

Wa'alaikumsalam,

Yes, they have their own interpretation.. we couldn't expect them.

Sekiranya dilihat, komen pertama sahaja yang menyatakan apa yang patut diperbaiki. Komen kedua m ok after clarifies. Tapi sayangnya penjelasan saya telah didelete dan terus-terusan pelanggan disalahkan.

They make it this too complicated. Maaf dan slps itu ungkit lagi, maaf dan ungkit lagi.. entri ini diadakan setelah komen2 tidak sihat makin berleluasa dan sekadar penjelasan malah jauh skali nak menjatuhkan perniagaan, nak refund (kek dah bg org makan, dan dah dihalalkan), nak tahu segala isi kek and so on. M just focusing on what i've got.

M totally agree that enough is enough.. peace!!

Salam ukhuwah kembali.. :))

ferus said...

Ali,

Yerr.. sama-samalah kita bertaubat yerr.. Orang kata menuntutlah ilmu hingga ke negara China. Ilmu yang saya ada ini adalah tidak seberapa. Nanti kita sama2 menambahkan ilmu didada yerr.. Peace!! :)

Neutral said...

Salam mk~rose...

Bukan mudah org nak terima kenyataan yg "customer is always right." kak nani sgt bias sbb hanya publish comments yg sokong beliau je...sy sendiri ade hantar komen tp dia x publish...

Komen sy terpaksa sy post kat sini supaya customer/blogger di luar sane bukak mata luas2 ;)

Salam...
Benda dah jadi, kita semua amik iktibar jelah...tak perlu nak berpihak kepada sesiapa pun.

Kak Nani,
Terimalah teguran tersebut, salah tetap salah...tak perlu explain pjg lebar...sepatutnye kene tanye customer nak proceed ke x sbb stroberi xde..simple kan? sbb customer x mintak pon akak tmbh choc lebih dr Germany segale...maybe leh kurangkan harga je...value for money tu lebih penting...

Sekurang2nye ade org nak tolong ingatkan kita..customer service kene jage, barulah customer akan setia dgn kite & tlg promote lg kat org lain...sekian.

ferus said...

Salam, hak masing2 untuk menilai.. :)

bebbubb said...

akak...kami paham perASAAN akak... sbb kami pon penah kena, tp xsampi nak kecoh2 sbb kami punye kek ok la tp de bulu kucing dlm kek. Cumenye kami duk pot pet sbb layanan tuan rumah yang kami rasa seperti kami ni low clas.. ye la bebudak muda yg jenis hu ha kot... da la tu... kami nak balik tu diperhati smpi kami naik kereta bimbang kami curi anak kucingnye yang cumel... kami adala 1st time buyer so kami tak brapa tau sgt pembayaran... dia minta kami bank in separuh harga kek ke dlm akaun... selebihnya masa collect kek, malangnye pembayaran dibuat melalui internet banking, dan tiada resit... makanye muka penjual tak puas hati dan seperti kami menipu. Hasilnye sepanjang perjalanan pulang, kami masing2 duk mengeluh dan kesal... mungkin ini kali pertama dan terakhir kami order. Saje nak bgtau akak... ada juga yg tak puas hati macam akk... chill
p/s: dia pon ada mengata chef lain melalui blog die tanpa menelefon dulu chef tersebut..at least akak ada juga la nak kol die tapi die tak angkat... skrg die plak marah org tak puas hati dgn produk die menggunakan blog... padahal die yang buat dulu... org ego ke die yg ego... 

Ella said...

hahahaha!! lawak la makcik nani ni.. dia je btul org lain semua salah.. everyone knows that.

order lain dpt lain, ternyata la dia yg salah. tak betau pelanggan in advance? salah lagi. harga sama walaupon kek kekurangan? salah juga. pelanggan komen pastu hentam balik pelanggan? double salah. mengata pelanggan teraniaya dlm blog? tak tau nak ckp apa la org jenis mcm ni.

encik ali ni mungkin seorg customer yg tak tahu hak2 pengguna. sbb dia melayu (bukan jawa ke?) maka kita kena terima segala kesalahan dia? kalo bangsa lain baru la kita boleh hentam cukup2? mcm tu?

to rose, takpe la kan, benda dah jadi pon. but i know one thing for sure, yg septtnye mintak halal is her, not u. walaupon dia ckp 75 ringgit tu setakat pulang modal je.. hehe!

ferus said...

Kepada semua,

Perkara sudah pun berlaku dan segalanya sudah terluah.. sebolehnya juga saya tidak mahu membabitkan langsung 'nama' yang terlibat di dalam n3 or segala komentar saya, yang ada cumalah rupa kek sebenar dan yang telah dijanjikan. (Cuma saya perlu meletak nama mk-rose supaya kritikan itu benar bukan PALSU dan jauh sekali/ tdk terlintas untuk meraih pembaca bg blog saye yg entah apa2 nih.. :))
Sebenarnya, anda semua diluar sana samada SELAMAT atau HANYUT adalah hebat!! Kenapa? Sebab tidak ada siapa yg ingin membiarkan diri mereka dianiaya/ditipu dan sebagainya tanpa alasan yang munasabah sedangkan diketahui itu adalah hak kita.. Seperkara lagi, kita perlu tegar sekiranya rasa ada akta2 yang boleh menyokong kita dipihak yang benar.. jangan takut dengan jalan yang dipilih dan segala kritikan yang dilemparkan.. anda adalah identity/jenama kepada diri anda sendiri. Salam kasih dan ceria2 selalu...:))

bungahijau said...

Jika dihitung-hitung, dinilai-nilai....anda yang perlu tilik diri sendiri....menegur dengan rasa irihati terselit dijiwa....tidak kena tempat.... ikhlas...

ferus said...

Bunga yang masih hijau,

Irihati? bukan fitnah itu lebih teruk dari membunuh?

We are now in reality, berkata perkara yang berlaku di depan mata.. bukan mentafsir sesuatu yang hanya Allah lebih ketahui.

Salam..

Anonymous said...

Salam,

Jemputlah ke blog saya..macam2 kek ada..harga tak smpi RM75 punn...ada cheese lagi kat dalamnya....sila2...

Sue Chanteq said...

MK Rose..
saya bukak blog anda ni pun pas bace ape yg tuan kek post kat blog beliau..agak terlambat la kan??da basi pun cite ni...tp xkisah la, nak jugak meluah rasa..

saye berhajat jugak nak order kek dr beliau walaupun saya reti nak buat sendirik, just nak rase org lain buat kan..tp mcm terbantut plak dgn kes anda ni..

bg saya tuan kek tuh mmg salah!n maybe tamak kot..ke xnak bg customer hampa??tp at the end customer mmg hampa lg kecewa!

die sepatutnya inform ape yg xde n tanye customer nak proceed ke x?n die kate sampai last minit die tetap cari, tp nape time customer amik kek die x bgtau n suruh customer tgk dulu, setuju ke x?klu customer mmg xkisah, then ok la..tp klu customer xnak, sepatutnya die xyah jual..makan sendirik or jual kat org yg mmg xkisah!!

n die sepatutnya ngaku salah n minta maaf xyah terang pjg lebar tuk tutup kesalahan sendiri..sampai sume org rase u yg salah n kasar..tp for me, ur comment xla kasar mane, klu dgn saye mahu dah kena maki tuh!hikhikhikhik...

tp salah u, bile u kate psl malay tuh..tuh yg wat die panas ati sesgt tuh...heheheheehe

ferus said...

Hehehe.. sabar2~

Sekadar berkongsi pengalaman..saya sendiri bertugas untuk acara2 korporat sykt dan melalui pelbagai pengalaman antaranya:

1. Pernah kami memesan lobster dari one of the 5 star hotel for outside catering.. mereka terus MEMAKLUMKAN tiada stok dan dalam masa yg sama mereka terus usaha mencari dicawangan lain hotel yg sama. Sepanjang tempoh mencari lobster mereka kerap kali MENGHUBUNGI PELANGGAN UNTUK MEMBERI MAKLUMAT TERKINI dan akhirnya dapat juga lobster utk barbeque dinner para ahli lembaga pengarah.

2. Dalam acara Perasmian Unifi di Dataran Merdeka.. sebhgan makanan untuk secretariat sudah tidak elok/basi. Caterer A terus MEMOHON MAAF melalui surat dan sanggup memberikan DISKAUN..banyak juga dapat pengurangan..

3. Semasa acara raptai Sambutan Hari Kebangsaan Sektor Korporat diadakan.. ada sebhgan mknan juga tidak elok (pack food memang high risk).. caterer B juga MEMOHON MAAF dan DISKAUN diberikan..

4. Hah.. yg ini lawakks sket..
one of the Popular Northern Indian Restaurant (klu ckp u all mesti tau).. dlm menu kita ada tulis 'fresh orange' memang betul2 dia bagi buah oren yg fresh siap potongg... adoiii!! diorg ni pulak puak2 pakistan.. kita tanya mana 'fresh orange'.. ohh inilarr.. adoi mmg nak marah, gelak, geram semua ada.. pd diorg kena ckp 'fresh orange juice' huuhh.. So, lps tu diorg USAHA dptkan 'fresh orange juice' dari kedai kat our premise.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...