Saturday, December 8, 2012

:: Resepi Ikan Sardin Seperti Dalam Tin ::

Semenjak memiliki pressure cooker, macam-macam resepi yang hendak dicuba sebabnya hasil masakan darinya memang tidak menghampakan.. :))

Bila semak-semak resepi, ada rasa hati nak buat sardin yang sampai buat tulang-tulangnya reput seperti sardin yang dibeli di dalam tin.. Memang diakui, kandungan pengawet untuk ikan sardin di dalam tin membahayakan kesihatan.. Jadi, bila tanya penggemar ikan sardin macam saya.. tentulah seronok bila hasil buat sendiri lebih baik malah lebih sedap dari yang terjual siap.. antara malas dan rajin sahaja *ok, saya angkat tangan yang malas tuu.. huh!* sebab yang rajin tu singgah sesekali sahaja.. jom check resepi..





BAHAN-BAHAN :

6 ekor ikan sardin segar yang dibuang kepala dan ekor
3 biji tomato segar
3 sudu besar tomato puree
1/4 minyak zaitun/masak
Air secukupnya 
1 st garam
1 sb gula 

CARA-CARANYA :
Kisar tomato dan masukkan kedalam periuk tekanan*campur ikan, tomato puree, air, gula dan garam*masak keatas api sehingga bunyi berdesir dan perlahankan api*biarkan selama 1 jam atau lebih sedikit.

Saya potong bawang besar, halia diketuk, beberapa biji cili padi dan tomato dipotong baji. Tumis kesemua kecuali tomato sehingga wangi. Masukkan sardin yang telah masak tadi dan jadi seperti diatas :). Selamat mencuba!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...