Sunday, January 23, 2011

:: Nasi LALAPAN yang berlapan ::

Samada perasan atau tidak ke mana sahaja kita menjejakkan kaki, kerap kali kita akan bertanya dengan kwn2, sedara or sesiapa sahaja yg kita kenal 'tau tak mana tempat mkn best kat sini?' hrmmm.. tak kiralah kemana sahaja destinasi..

Itulah yg menjadi pertanyaan aku setibanya di Miri, aku dijemput oleh seseorang untuk ke hotel dan setelah itu di bawa ke Muara Restoran, katanya owner from Peninsular M'sia and married with Sarawakian.. Disini terkenal dengan "Lalapan". Sebelum ini kalau di Kuching tidak pernah dengarpun.. cuma terkenal dengan 'mi kolok' and 'laksa sarawak'.. kawan ku ini berkata lalapan adalah makanan yang asalnya dari Indonesia. Terdapat banyak restoran di sini yang menyediakan hidangan ini, tetapi beliau berkata 'Restoran yang satu ini' memang lain dari yang lain kerana sambalnya lebih sedap dan keadaan kedainya sgt bersih.















'Pucuk dicita ulam mendatang'.. :)) setibanya aku di Miri memang waktu 'lunch'..hehe. Setelah check in di sini..


Perjalanan di teruskan ke destinasi yang telah di gembar gemburkan sebentar tadi..

Bila sampai sahaja.. hatiku berkata ohhhh mcm 'ayam penyet'.. tapi ia tidak dipenyetkan.. :p.. Di sini terdapat pelbagai menu yg semuanya bermula dengan LALAPAN ayam, LALAPAN ikan kembung, LALAPAN ikan tenggiri, LALAPAN pecel lele (ikan keli lerr tuu) dan pelbagai lagi..

Semuanya di namakan 'LALAPAN' sebab ada 8 jenis bahan (bkn bhn masak, tp bhn dlm pinggan) seperti ini...

Cuba kira cukup tak lapan jenis lauk dlm pinggan tanah klasik ini..

Kedainya memang sentiasa penuh.. dan memang benar keenakan sambal dan ayam yang sgt crispy memang dah tak sempat nak tengok org sebelah.. 

************

Setibanya lewat petang dan sedang sibuk membuat persiapan meeting pada keesokan hari, ada panggilan utk makan di Restoran yang sama tapi dicawangan lain.. kali ini adalah di atas undangan Minister, informal dinner.. (adoii, rasanya plan nak diet tak menjadi mlm nihh) REZEKI, Alhamdulillah... Sesampai direstoran Dato' Jo dah siap duduk and nmpk muka aku yang terlambat (ini kes nak tunggu si Ali yang baru beli hair gel and nak kena tunggu dia).. Dato' Jo yg sgt sporting says 'we cannot stand if we don't have T..M.. coz they provide us mineral water' (ini berkaitan dengan isu2 penajaan) hrmmmm.. gelak larr warga yg ada disitu dan akupun buat muka yg dah terlambat.. camne lak muka lambat?!!.. layanan first class Dato' memang terbaik.. really humble person and kalau kata event GOH adalah beliau.. memang berebutlarr kitorg nak organize event tuhhh.. :D

Makanan yang sampai memang penuh meja.. (lain sikit versi mkn dgn org2 gomen nihh).. :)

Hrmmm.. ada bnyk lokasi yang ingin diredah, tapi masa tidak mengizinkan.. tujuan ke sini pun sbb ada mesyuarat dan jadinya menyelam sambil minum air.. :D

So, kepada anda yg singgah ke Miri, bolehlar cuba hidangan ini..

1 comment:

-aTy- said...

tak cukup lapan pun jenisnya..
huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...