Thursday, November 22, 2012

:: Pulut Durian ::

Dulu masa sekolah-sekolah, arwah mak selalu makan nasi bersama santan dan durian.. Masa tu rasa pelik sangat kenapalah mak makan durian macam tu.. Sebab nak terima durian tu sendiri macam agak susah dengan bau yang sangat kuat.. Tapi arwah mak makan dengan begitu selera sekali.. Saya hanya habiskan tang durian sahaja.. Hehe.

Baru-baru ini ada sesi makan durian bersama pulut, santan dan gula merah kelantan.. Dengar macam terdapat banyak kalori disitu tapi cara makan sebegini mmg sgt femes di negeri pantai timur.. Cara makannya gula perlu dicampur dengan santan terlebih dahulu agar sebati kemudian ditambah pulut .. Gaul lagi dan boleh dinikmati dengan enaknya.. Seperkara lagi, kalau makan pulut durian ini perlu dimakan dengan pantas kerana rasanya akan cepat menjadi muak jika makan secara perlahan tapi bukan gelojoh yerr.. Tercekik pula nanti.. 

Sekali lagi.. Saya bolehlah menjamah tapi hanya sekali sahaja sebelum ini.. Kerana rasanya yang agak berlemak ditambah isi durian dan manis gula tak berapa pula nak kena dengan tekak ini.. Kiranya jika adapun hanya menjamah durian sahaja.. Kalau durian dibuat sambal tempoyak..haaaaa memang kena sangat-sangat dan boleh diterima.. Huhu.. Begitulah banyak orang banyak ragamnya..



Jom tengok cara mudah penyediaannya..

Pulut yang dimasak/kukus dengan air dan garam
Gula nisan yang dihancurkan 
Santan 
Duriannnnnnnnnn secukupnya..

Nak menjamah durian sahaja pun ok.. bole join saya.. :)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...