Sunday, May 15, 2011

:: Nasib dibumi sendiri ::

Baru-baru ini aku berkesempatan lagi ke Jakarta dan Bandung.. ini adalah pemergian kali kedua bagiku manakala aunty dan kakak adalah pertama kali.. kami berada di Bandung dari 10-12 May dan Jakarta 12-14 May.. Flight kami dari KL-Jakarta, Jakarta-KL..

Kami tidak menggunakan mana-mana travel agency kerana hendak bebas mengatur rancangan perjalanan selain rasa ia lebih menjimatkan.. :)

Hari pertama sampai di Jakarta kami menggunakan bas Primajasa untuk ke Bandung.. perjalanan mengambil masa selama 3 jam.. huhhh.. sampai naik bosan juga jadinya.. tiba di bandung agak petang..

Tempat pertama yg boleh dikunjungi adalah Jalan Dago dan Jalan Riau.. kerana factory outlet di sini tutup malam.. memang inilah tujuan sebenar kami ke sini..

Setibanya di Bandung, kami disambut oleh kanak-kanak ini yg berlari untuk mendapatkan kami taxi..

mcm ini mungkin tidak mengapa.. tetapi bila macam dibawah ini terasa sedihnya melihat mereka..

-
-
-

-
-
-

Suasana hujan dan dengan tidak memakai selipar atau kasut bukan sesuatu yg janggal bagi mereka.. Bila ditanya sekolah atau tidak.. jawapannya sudah pulang dari sekolah dan terus harus bekerja untuk membantu keluarga.. sampaikan kakak ku ada berkata jika anaknya seperti ini dia akan sedih.. tak sanggup dia melihat kanak-kanak ini...

Sebenarnya golongan seperti ini memang terlalu ramai di sana.. dan ia bukanlah sesuatu yg mustahil bila populasi di sana terlalu ramai dan ia boleh dikategorikan sebagai golongan majoriti..

Cuma pengunjung yg datang perlu berhati-hati untuk memberi kepada mereka kerana jika diberi pada seseorang.. makanya yg sekumpulan lagi akan mengekori anda.. so, harus berwaspada..



Kanak-kanak ini pula ada disekitar Jalan Riau.. memandangkan tiada siapa selain mereka adik-beradik.. jadi kami memberikan sedikit wang kpd mereka... Kesian, menurut mereka ayah dan ibu tidak bekerja kerana sakit.. tidak tahulah betul atau sebaliknya.. takpelahh janji ikhlas pemberian pada mereka..




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...